Wednesday, February 14, 2007

På tal om actionakademiker...

... så är Da Vinci Koden ett annat utmärkt exempel på den amerikanska fascinationen vid dessa humaniora he-men (tänk Indiana Jones, Stargate, etc). Som en recensent påpekade i sammanhanget: "The one truly funny line... is spoken by Hanks and, presumably, it is intended to underpin his intellectual credentials. As he and Tautou are being chased through the streets of London, he is suddenly struck by a major thought: 'I've got to get to a library fast,' he says."
Precis som jag när jag är på semester.

Den filmiska stereotypen av Den Häftige Intellektuelle (i motsats till Den Världsfrånvände Onödige Feminine Intellektuelle) är perfekt parioderad i Team America. Den nya agenten är utvald pga av sin ultimata kombination av praktiska och teoretiska meriter: "He has a degree in acting... and world languages". Fulländat!

Hur långt kommer man med kombinationen "Fil. Mag i Historia" och "habil högerback i div 8" (=min CV in toto)?
SÄPO.
Minst.

1 comment:

Unknown said...

SÄPO är nog möjligt, åtminstone som receptionist. Sannolikast är att du efter fullföljd doktorsexamen blir e o vikarierande assistent i reserven vid institutionen.
Apropå, da Vinci koden, så älskar jag källhanteringen. Jag hade t ex ingen aning om att Leonardo faktiskt var med vid Jesus sista måltid och att han sedan 1400 år senare målade den ur minnet. Japp, jag har alltid sagt att det finns mycket kunskap fördold i Hollywood.
Skriva manus skulle det kunna var något?