Friday, February 16, 2007

UTAN KATEGORIER RÄMNAR ALLT

På t-banan mellan Gamla Stan och Liljeholmen nu i veckan

- Ligger Moldavien i Asien eller Europa?
- Jag vet inte, det ligger ju där vid Albanien..
- Då är det väl Europa? Eller är det Asien?
- Ligger det vid Albanien och Kazakstan, då ligger det ju i Asien. Det ligger ju knappas i Europa.
- Jo, jag tror att det gör det, Albanien ligger ju... gamla Sovjet typ...
- Ligger Kazakstan i Europa? Knappast. Det finns ju t.o.m. delar av Ryssland som är Asien. Moldavien ligger i Asien...
[...Turkiet etc...]
- Men det är väldigt fattigt i Moldavien, va? Är det... Tredje Världen?
- Nja, inte så fattig det är, typ... "andra världen", eller vad heter det?
- Medelklass?

5 comments:

Unknown said...

Spännande! Sådana samtal hör jag då aldrig på t-banan. Det blir mest mobilsamtal typ: "Jag befinner mig mellan Slussen och T-centralen...".
Läs allt om Moldavia här:
https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/md.html
Från det pålitliga CIA - en källa höljd över alla misstankar...

Anonymous said...

Haha. Sen gick de av och promenerade bort till Slottet. Nej, nu var ja dum...

bani said...

Priceless. Ville du inte vända dig om och säga några väl valda ord?

Nikolas said...

Jag ville krama dem och skydda dem från den stora omöjliga världen, och viska i deras öron att Det Inte Spelade Någon Roll Bara Man Bryr Sig
men äh

bani said...

Huvudsaken är ju att de vet på ett ungefär var det ligger. Typ norra halvklotet.