Wednesday, November 29, 2006

Språket och verkligheten

Ibland får den "vetenskapliga" "postmodernismen", med sin verklighetsfientliga fixering vid språket, vatten på sin hyperreella kvarn.

on Monday NBC News used one of its best-known presenters, Matt Lauer, to declare the network's semantic defiance of the White House. "After careful consideration, NBC News has decided a change in terminology is warranted, that the situation in Iraq, with armed, militarised factions fighting for their own political agendas, can now be characterised as civil war," Lauer, the host of the Today show, said.


Genom att bara kalla situationen i Irak "ett inbördeskrig" begår Tv-kanalen en politisk handling. Striderna om makten över språket, och språkets makt att forma den politiska verkligheten, blottläggs i ett ögonblick.

Om dom inte hade sådana problem med begreppet, skulle jag i detta sammanhang ge ett antal franska filosofer "rätt".

7 comments:

Unknown said...

Det som hände på NBC News är bara en västanfläkt mot vad som sker på andra tv-kanaler i USA. Jag har "bildat" mig genom att på kvällarna titta på de två mest politiserade högerkanalerna här, Fox News och CBN (Christian Broadcast Network)som båda sänder 24 timmar om dygnet. Vad sägs om The O´Reilly Factor på Fox eller Money Monday på CBN? Fox dunkar var tionde minut in budskapet att den västerländska civilisationen är hotad och "there is a cultural war going on", medan CBN som är ett språkrör för den kristna högern (Evangelisterna som de kallas här - ni vet de där som predikar familjevärden och den kristna civilisationens överhöghet, samtidigt som de på fritiden röker gräs och hyr in manliga prostituerade)predikar lyckan om att bli frälst och tjäna pengar - vilket väl ändå får sägas vara den minst farliga sidan av deras budskap. Jag sitter här med ca 80 tv-kanaler, ändå är det i princip omöjligt att få en hyfsad bild av vad som sker i världen utifrån TV. Det är som att befinna sig i Säffle och bara ha tillgång till en lokal tv-kanal som endast rapporterar från komunalfullmäktige. Däremot vet jag precis vad Paris Hilton gör varje minut av sitt liv. Världen påstås ha blivit global, ändå verkar avstånden bara öka...

JensR said...

Kanske lite utanför ämnet, men dagens SvD har en ilsken debattartikel om att Finland ljuger om sin allianspolitik under kriget. Tydligen väljer finska regeringen att säga att Finland var "medkrigförande" i stället för "allierade" med Tyskland under fortsättningskriget. Och i dag fick jag telefon från Helsingfors från min medförfattare som sade att jag borde undvika att använda ordet "alliance" i inledningen till våran antologi om queerhistoria i Norden. Den handlar minst av allt om Finlands allianspolitik, men i inledningen nämner jag helt kort situationen under kriget för en obildad internationell publik, dvs att de nordiska länderna stred på olika sidor. Hm. Ska jag skriva något urvattnat (just med tanke på att kapitlet inte alls handlar om Finlands allianspolltik) eller ska jag bestämma mig för att det *var* en allians? För det var det väl?

Nikolas said...

Intressant. (Att "medkrigförande" är ett så pass fult uttryck hjälper ju verkligen inte. Jag tycker du därför att du måste ta ordet allians tillbaka. Vi behöver det här i Sverige och kan absolut inte hålla på att förfula vårt språk för andras skull.)

Skämt åsido. Vilket konkret dilemma. Det här måste jag fundera på.

Unknown said...

Swisch..
Visst tusan var de allierade med tyskarna under det s k fortsättningskriget. Avtal slöts om bl a tyska trupptransporter, krigsmaterial o s v. 1941 gick Finland med i Anti-kominternpakten, vars medlemmar var Nazi-Tyskland, Italien och Japan. Kan man bli mer allierad? Jag håller med Nikolas om att "medkrigförande" inte bara är ett ful språklig konstruktion, det är också uppenbarligen ett försök att vattna ur och lägga dimråder över vad Finland sysslade med under anfallskriget mot Sovjetunionen, En ros är en ros, är en ros...

Unknown said...

allierad subst. bundsförvant, sammansvuren, partner i allians
Klart som korvspad eller hur?

Nikolas said...

På tal om "rätt" och "vetenskap", vad sägs om den "quotation mark abuse" som finns på bild här?

Unknown said...

Lysande! Påminner mig om att de just igår har satt upp en stentavla med 10 guds budord utanför domstolsbyggnaden i ett county i Florida. Detta i ett land där religionsfriheten är garanterad i konstitutionen och där kyrka är skild från staten. Men man får väl betrakta det som ett led i det kulturella krig som pågår...