Wednesday, December 6, 2006

På tal om revisionism...

... så är fascisterna vid makten i Iran at it again. "Iran Invites Scholars to Assess Holocaust as History or Fiction" berättar New York Times. Opartiskt och förutsättningslöst, my ass. Att på samma konferens diskutera zionism (ok) - yttrandefrihet (ok) - och "huruvida gaskamrar faktiskt användes" (kom igen!) - visar att i vilket sammanhang en tillsynes oskyldig fråga ställs är avgörande för vilka svar som är tänkbara.

Men det ska sägas att konferensen bevisar att regimen i Iran ingalunda är så medeltida som den så ofta utmålas. Det här är det absolut progressivaste sättet att gå till väga för att driva politisk opinionsbildning.

Det som är positivt alltså, är att det faktum att vetenskapliga konferenser sammankallas under "Andras" regimer, för "Andras" politiska intressen än vad vi betraktar som våra egna, gör att vi kan börja förhålla oss till våra egna vetenskapliga agendor, våra egna statssaktionerade forskningsprojekt, ur ett något (ja, bara något, annars orkar vi inte) mer problematiserande perspektiv.

1 comment:

Unknown said...

Du har absolut en poäng. Fast jag vet inte om jag ser alltför mycket av statsstyrd forskning inom ämnet historia under de senare åren i Sverige. Fast det klart under ytan finns det säkert en del - möjligtvis omedveten - styrning. Fast är det så konstigt att många historiker t ex sysslat med välfärdsstaten och det behöver ju inte direkt ha att göra med att vi under lång tid haft ett socialdemokratiskt styre, eller?
Fast jag har svårt att bibehålla mitt lugn när jag ser rubriker som "Historiker bjuds in för att värdera förintelsens som historia eller fantasi (fiction)?"
Flyter allt omkring i vår postmoderna värld? Jag mår lika illa när jag läser texten om kolonialismen i Afrika, där författarna framhäver allt bra som hände, byggandet av järnvägar etc och inte ett ord om utsugning, exploatering och mord. Finns det något som heter historieförfalskning eller falsk historia? Eller handlar allt bara om varifrån man betraktar skeenden?