Wednesday, January 31, 2007

Historiemissbruk (sällan har jag blivit så äcklad)

Sandi Thoms "I wish I was a Punkrocker" spelas flitigt på MTV. Det är något så anskrämligt, motbjudande och genomförjävligt som reaktionär "pop"

Oh I wish I was a punk rocker with flowers in my hair In '77 and '69 revolution was in the air I was born too late into a world that doesn't care Oh I wish I was a punk rocker with flowers in my hair

When the head of state didn't play guitar Not everybody drove a car When music really mattered and when radio was king When accountants didn't have control And the media couldn't buy your soul And computers were still scary and we didn't know everything

When pop stars still remained a myth And ignorance could still be bliss And when god saved the queen she turned a whiter shade of pale My mom and dad were in their teens And anarchy was still a dream And the only way to stay in touch was a letter in the mail

When record shops were still on top And vinyl was all that they stocked And the super info highway was still drifting out in space Kids were wearing hand me downs And playing games meant kick arounds And footballers still hadlong hair and dirt across their face


"Ungdomsmusik" av och med en ungdom riktad till gamla gaggiga "rockälskare" som längtar tillbaka till sin revolution, sin musik, sin ungdom och allt annat fruktansvärt överskattat.

Ge mig en dos norsk satanistmetall fort!

Release Greven! Framtiden behöver honom!

5 comments:

Unknown said...

Greven sitter väl på Akkershus bakom tredubbla dörrar - tur är väl det. Möjligtvis kan vi ge honom en kort permission för att ta itu med författaren till din sång.
Fast var texterna bättre på 70-talet?:
Well the kids are all hopped up and ready to go
They're ready to go now
They got their surfboards and they're going to the Discotheque Au-Go-Go
But she just couldn't stay
She had to break away
Well New York City really has it all
Oh yeah oh yeah
Sheena is a punkrocker
Sheena is a punkrocker
Sheena is a punkrocker now
Well she's a punk punk a punkrocker
Punk punk a punkrocker.............
Ramones, Sheena is a punkrocker

Musiken är dock befriande...

Nikolas said...

Missförstå mig inte: det gjordes förbannat mycket bra musik både av hippies och punkare. De eminenta Ramones, exempelvis, åstadkom verkligen en revolution.

Men. Precis som vetenskapen inte tänker nöja sig med de Gamla Grekernas vetenskapliga framsteg och filosofiska revolutioner, så ska vårt enda hopp om att något fräscht ska hända med den här gamla, gaggiga världen - dagens unga, dagens musiker - inte blicka storögt tillbaka på vad deras föräldrar åstadkom. Ungdomskulturen får inte lägga sig ner och dö. Det är dess plikt att säga draåthelvete till vad som gjorts av de närmast föregående generationerna.

Thom sviker sin plikt som poprepresentant i en självgod värld.
Hon sviker mina framtida barn.
Hon går Mannens ärenden.
Hon är ond och girig.
Jävla WTO-rock.

Jag vill inte kunna förstå dagens ungdom.
Kan jag det ÄR HISTORIEN SLUT.
Och vilket slut!
"This is the way the world ends
This is the way the world ends
This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper."
(T.S Elliot)

Unknown said...

Du har en poäng absolut. Tyvärr tycker jag att jag troligtvis har lättare att förstå dagens ungdomsgeneration än mina föräldrar hade att förstå mig. Och det är inte bra. De flesta av dagens kids är vattenkammade och snälla och inte alls uppkäftiga - fast å andra sidan, vad vet jag som rör mig bland massa självgoda akademiker, som för det mesta sett bättre dagar...?
När såg man en protestbanderoll i föreläsningssalen senast?

Nikolas said...

På tal om prostestbanderoll: jag hoppas att du kommer på mötet 8 februari för att diskutera historiska institutionens framtid. Vad vill vi egentligen? Angeläget!

Jag kommer nog förresten bloggaa upp valda delar av det dokument (ett öppet brev från en av inst. anställda) som startade hela diskussionen innan dess.

Unknown said...

jawohl, dit kommer jag, det var ju ett av de bättre initiativen på länge, nästa gång blir det ett rödglödgat järn up the...